آموزش نقاشی به کودکان؛ رویکردها و ابزارهای مناسب

آموزش نقاشی به کودکان امری‌ست که به نسبت آموزش‌های دیگر کمتر مورد توجه والدین قرار می‌گیرد، چون از نظر آن‌ها کمتر از آموزش زبان و موسیقی و … کاربردی است! در حالیکه می‌تواند تاثیراتی داشته باشد که در هیچ آموزش دیگری نیست. با ستاره همراه باشید تا مراحل آموزش نقاشی به کودکان و ابزار مناسب آن را بشناسید.

 

ستاره| سرویس مادر و کودک – به نظر من اولین آموزشی که می‌توانید برای کودکتان شروع کنید آموزش نقاشی است. چون آموزش‌های دیگر محدودیت‌های سنی و آموزشی مخصوص خودشان را دارند. از طرفی هزینه آموزش نقاشی به کودکان نسبت به هزینه کلاس‌های دیگر با تجهیزات گران‌، فوق‌العاده کم‌تر است. البته نباید فقط جنبه‌های آموزشی را مورد توجه قرار داد. کودکان با نقاشی کردن احساسات خود را نشان می‌دهند و همین امر به روانشناسی کودک با استفاده از نقاشی بسیار کمک کرده است. در این مقاله در مورد بهترین سن آموزش نقاشی به کودک و نقش والدین در این آموزش صحبت خواهیم کرد.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

بهترین سن آموزش نقاشی به کودکان
نقش والدین در آموزش نقاشی به کودک
رویکرد آموزشی متناسب با سن کودک
تجهیزات نقاشی مناسب برای کودکان

سخن آخر
بهترین سن آموزش نقاشی به کودکان
قلم به دست گرفتن کودک، سن مشخصی ندارد. بعضی والدین زودتر از بقیه تجهیزات نقاشی را در اختیار کودک قرار می‌دهند و برخی دیرتر. بهرحال کودک تا قبل از ۲ سالگی تجربه خط خطی کردن دارد. او تا ۱ سالگی با قلم به کاغذ ضربه می‌زند و از پاره کردن آن لذت می‌برد. اما در ۱۸ تا ۲۰ ماهگی بلاخره کشیدن هم برایش جذاب شده و شروع به کشیدن خط می‌کند. وقتی کودک به دو سالگی رسید کشیدن خط‌های زاویه‌دار و دایره‌ای را شروع می‌کند. در ۲.۵ سالگی خطوط را با چشم تعقیب کرده و ممکن است نسبت به اینکه خطوط از کادر خارج نشوند، حساس باشد.

اما ۳ سالگی نقطه عطف نقاشی کردن اوست! نقاشی کردن برای کودک ۳ ساله فقط سرگرمی و لذت بردن از نقاشی نیست بلکه بیان احساسات و تجربیات او از زندگی کوتاهش است. او در این سن بیشتر تمایل به رسم خطوط عمودی دارد تا افقی که نشاندهنده ابراز وجود کودک است. کودک در اواخر ۳ سالگی قادر به کشیدن اشکال ساده خواهد بود و در ۴ سالگی نقاشی‌های معناداری می‌کشد. در ۵-۶ سالگی هم می‌تواند نوشتن کلام و حروف را یاد بگیرد.
به طور کلی بهترین سن آموزش نقاشی به کودکان به طور سیستماتیک در کودک به کودک متفاوت است. چون همه آن‌ها توانایی یک جا نشستن و آموزش دیدن را ندارند. توصیه ما به شما اینست که در پنج سال نخست زندگی کودک، آموزش نقاشی را تنها به فراهم آوردن زمان، مکان، ابزار لازم و تشویق محدود کنید. در سال‌های بعد می‌توانید شروع به آموزش مهارت‌های جدید به کودک کنید؛ مهارت‌هایی نظیر نقاشی کردن مشاهدات، تمرین پرسپکتیو و کشیدن صحیح نسبت‌ها.

سمانه اخوان
ارسال دیدگاه